Szkoła Lidera Zespołu Usługowego
Szkoła Lidera Zespołu Usługowego
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- Obecni i przyszli Liderzy Zespołów w obszarach administracyjnych, biurowych, procesów usługowych i wspierających
- Szefowie działów
- Osoby zarządzające zespołem
- Członkowie zespołów doskonalących
- Specjaliści ds. ciągłego doskonalenia
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji23-10-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi42
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest praktyczne zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami i narzędziami Lean Serwis, które należy zastosować, w celu poprawy efektywności procesów oraz wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności zarządzania wynikami i doskonalenia procesów usługowych, poprzez skuteczne stosowanie narzędzi Wizualnego Zarządzania Wynikami, Systemowego Rozwiązywania Problemów oraz ScrumLean®. Ponadto nabycie praktycznych umiejętności mapowania procesów usługowych metodą Makigami.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Po ukończeniu kursu Szkoła Lidera Zespołu Usługowego uczestnik będzie znał kluczowe narzędzia doskonalenia procesów biznesowych,pozna zasady definiowania wartości zespołu jako narzędzia budowania środowiska dla rozwoju pracowników i procesu, dowiesz się skąd się biorą cele dla procesu (podstawy Hoshin Kanri), zdobędzie umiejętności wyznaczania celów i delegowania zadań podległych pracowników, uzyska szerokie spojrzenie na proces usługowy (dzięki praktycznemu przećwiczeniu metody mapowania Makigami), nauczy się właściwie identyfikować i skutecznie eliminować straty w procesie oraz budować standardy pracy w środowisku biurowym. Pozna zasady funkcjonowania instruktażu stanowiskowego (metoda TWI) w środowisku usługowym | Kryteria weryfikacji aktywny udział w ćwiczeniach, grach symulacyjnych, zadaniach indywidulanych i zespołowych podczas szkolenia | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Uzyska wiedzę na temat wykorzystania matrycy kompetencji do zarządzania rozwojem pracowników,Zdobędzie wiedzę o wizualnym zarządzaniu wynikami (Daily Management), rozwinie umiejętności prowadzenia efektywnych spotkań z pracownikami, przećwiczy pracę ze swoim zespołem (z wykorzystaniem Coaching Kata), pozna i przećwicz uniwersalny model rozwiązywania problemów biznesowych, nauczy się zarządzać postępem działań doskonalących (ScrumLean®), zrozumie proces motywowania pracowników do zaangażowania w doskonalenie | Kryteria weryfikacji aktywny udział w ćwiczeniach, grach symulacyjnych, zadaniach indywidulanych i zespołowych podczas szkolenia | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1 Lean Serwis w praktyce, czyli jak skutecznie doskonalić procesy usługowe - celem szkolenia jest praktyczne zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami i narzędziami Lean Serwis, które należy zastosować, w celu poprawy efektywności procesów. Biorąc udział w grze usługowej Architeka® oraz poznając i analizując potrzeby Klienta (Voice of Customer), uczestnicy nauczą się optymalizować swoje procesy, pracować ze wskaźnikami oraz efektywnie współpracować w zespole.
- Wprowadzenie do Lean w usługach tj. w biurze, ochronie zdrowia, administracji i w serwisie
- Czym jest, a czym nie jest Lean w usługach – dementujemy plotki i przekonania
- Jak Lean wpływa na sposób myślenia i funkcjonowania całej firmy?
- Czym różni się tradycyjne podejście do rozwoju organizacji od podejścia Lean?
- Dysfunkcje pracy zespołowej
- Jakie znamy dysfunkcje pracy zespołowej?
- W jakiej kolejności należy je eliminować?
- Jak przeciwdziałać poszczególnym dysfunkcjom?
- Brak zaufania w zespole
- Jak budować zaufanie w zespole?
- W jakim celu tworzy się wartości w firmie?
- Jak wypracować system wartości? Konstruujemy nasz wspólny system wartości
- Konflikt w zespole
- Czy konflikt w zespole jest czymś niepożądanym?
- Jak osiągnąć punkt konstruktywnego konfliktu?
- Tworzymy profil konfliktu, czyli zasady na jakich ma się odbywać otwarta dyskusja między nami.
- Gra Architeka® – runda 1
- Jak wygląda nasz proces?
- Jakie są efekty naszych działań?
- Co utrudnia mi wykonywanie moich zadań?
- Głos klienta (Voice of the Customer)
- Po co identyfikować głos klienta zewnętrznego i wewnętrznego?
- Czy Model Kano może być kluczem do sukcesu w usługach?
- Jak poznać i zdefiniować standardy w relacjach międzyzespołowych? Pytamy o oczekiwania naszych klientów wewnętrznych.
- Eksperymentujemy! Krótko o Improvement Kata w praktyce zespołu
- Czy nie zmieniając nic w procesie możesz liczyć na zmianę wyniku?
- Jak zadawać dobre pytania by skutecznie wspierać rozwój zespołu?
- Udzielanie informacji zwrotnych. Jak przekazywać pracownikowi uwagi i wskazówki do doskonalenia, by zachęcić, a nie zdemotywować?
- Przepływ wartości do klienta
- Ile wartości jest w naszym procesie oraz jakie marnotrawstwa w nim występują?
- Dlaczego warto identyfikować i skutecznie eliminować marnotrawstwa w procesie?
- Jak analizować procesy, by wykryć, zmierzyć i opisać straty?
- Gra Architeka® – runda 2
- Jak zmieni się nasz proces jeśli uwzględnimy głos klienta zewnętrznego i wewnętrznego? Mierzymy wskaźnik satysfakcji.
- Czy eliminacja marnotrawstwa wpływa na poprawę wyników operacyjnych? Monitorujemy wskaźniki biznesowe.
- Czy zrealizowane działania doskonalące przyniosły zakładane efekty? Oceniamy efektywność procesu doskonalenia.
- Praktyczne podstawy Daily management/ Wizualnego zarządzania wynikami
- W jaki sposób angażować pracowników do działań doskonalących?
- Jaką rolę odgrywają członkowie zespołów w codziennym zarządzaniu wynikami?
- Jak planować działania doskonalące z wykorzystaniem tablicy ciągłego doskonalenia?
- Udzielanie informacji zwrotnych.
- Jak przekazywać pracownikowi uwagi i wskazówki do doskonalenia, by zachęcić, a nie zdemotywować?
- W jakiej formie udzielić informacji korygującej niewłaściwe postawy?
- Jaka powinna być skonstruowana właściwa forma doceniająca właściwe zachowania?
- Gra Architeka® – runda 3
- Jakie są efekty wprowadzonych działań doskonalących? Weryfikujemy nasze wyniki
- Jakie nowe marnotrawstwa utrudniały nam realizację procesu klienta? Rejestrujemy zakłócenia
- Brak dbałości o wyniki
- Co się wydarzy jeśli zadbamy wyłącznie o lokalne optymalizacje?
- Co to jest „prawdziwa północ” i jak tam dojść? Wstęp do Hoshin Kanri
- Poznajemy narzędzie: w jaki sposób Matryca X łączy elementy rozwinięcia strategii w jedną spójną i czytelną całość
Moduł 2 Daily Management w usługach, czyli jak angażować zespół do rozwiązywania problemów - Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności zarządzania wynikami i doskonalenia procesów usługowych, poprzez skuteczne stosowanie narzędzi Wizualnego Zarządzania Wynikami, Systemowego Rozwiązywania Problemów oraz ScrumLean®, czyli metody zarządzania projektami doskonalącymi. Uczestnicy nauczą się definiować cele stawiane procesom oraz zarządzać danymi, aby ustalać właściwe priorytety działań doskonalących, jednocześnie motywując i angażując zespół do aktywnego udziału w spotkaniach z wykorzystaniem wizualnych tablic wyników.
- Wizualne Zarządzania Wynikami jako narzędzie angażowania pracowników.
- Co zrobić, by zarządzanie wizualne nie stało się kolejną formą raportowania a skutecznym narzędziem motywowania zespołu?
- Zasady określania celów i miar. Kto, jak i dla kogo ustala cele do realizacji? Rozwinięcie Hoshin Kanri.
- Dobór i projektowania miar i wskaźników. Po co są potrzebne wskaźniki i jakich obszarów powinny dotyczyć?
- Powiązanie miar i wskaźników ze strategią i mapą drogową. ScrumLean® w kilku zdaniach.
- Angażowanie pracowników poprzez spotkania przy tablicach. Po co spotykać się przy tablicach wizualnego zarządzania wynikami?
- Planowanie działań doskonalących w oparciu o wyniki. Jak czytać wyniki, by były podstawą szybko wprowadzanych zmian?
- Powiązanie tablic wizualnych z procesem rozwiązywania problemów. Jaką rolę odgrywają wizualne tablice w ciągłym doskonaleniu?
- „Do tablicy”! Czyli jak przygotować spotkania, by były efektywne i nie zajmowały więcej czasu niż kilkanaście minut?
- Efektownie czy efektywnie? Poznajemy zasady skutecznych spotkań.
- Budowa agendy spotkania. Projektujemy naszą agendę.
- „Warto rozmawiać!”. Spotkanie przed tablicą – symulacja.
- Identyfikacja i klasyfikacja problemów
- Czym tak naprawdę jest problem?
- Jak prawidłowo go opisać?
- Którymi problemami zająć się w pierwszej kolejności?
- Jak oszacować konsekwencje nierozwiązanych problemów?
- By nie leczyć “objawowo”: analiza przyczynowo – skutkowa problemów
- Jak dotrzeć do prawdziwej przyczyny problemu?
- Jakie praktyczne narzędzia analityczne zastosować?
- W jaki sposób interpretować wyniki analiz?
- Praktyczne zastosowanie metod i narzędzi
- SIPOC
- 5W2H
- 6-3-5
- Diagram rybiej ości (Ishikawa)
- 5x dlaczego? (5Why)
- Diagram Pareto-Lorenza
- Matryca priorytetów
- Skuteczne wdrażanie działań korygujących
- Jak wybrać właściwe rozwiązanie?
- Jak ocenić jego skuteczność?
- Metody standaryzacji wdrażanych działań
- Rola standaryzacji pracy w ustalaniu oczekiwań względem pracowników
- Jaką funkcję spełniają standardy i co staje się możliwe dzięki ich zastosowaniu?
- „Ale my jesteśmy inni!”. Czy standardy pracy znajdują zastosowanie w procesach administracyjnych, usługowych i biurowych?
- Jak stworzyć służący firmie i pracownikom standard pracy?
- Jak przekonać do stosowania standardu?
- Wprowadzenie do TWI
- Dlaczego TWI jest tak skuteczną i coraz bardziej popularną metodą rozwoju pracowników?
- Czy TWI ma zastosowanie w biurze i usługach?
- Jak szybko wdrażać pracowników do nowej pracy?
- Matryca kompetencji, czyli narzędzie do zarządzania kompetencjami i elastycznością
- Jak wykorzystać matrycę kompetencji do planowania szkoleń i rozwoju pracowników?
- Jak zdefiniować poziomy kompetencji pracowników?
- Jak zaplanować szkolenia pracownika by były efektywne dla firmy?
- Czy pracownik uczący się może już efektywnie pracować?
Moduł 3 Metoda Makigami, czyli jak efektywnie mapować procesy usługowe - Celem szkolenia jest nabycie praktycznych umiejętności mapowania procesów usługowych metodą Makigami. Uczestnicy stworzą mapę stanu obecnego procesu, nauczą się widzieć wartość i marnotrawstwo, patrząc na proces oczami Klienta, a także opracują wizję stanu przyszłego (docelowego) oraz przygotują „mapę drogową” jej skutecznego wdrożenia.
- Mapowanie procesów
- Jak mapować procesy w środowisku procesów usługowych?
- Jakie wyzwania napotykamy w mapowaniu procesów?
- Jak wybrać właściwy proces?
- Jak wybrać właściwą metodę mapowania?
- Makigami
- Jakimi zaletami cechuje się ta metoda?
- Z jakich elementów składa się mapa procesu?
- Jakie są etapy mapowania?
- Kogo i czego będziemy potrzebować w naszym zespole mapującym?
- Jak zacząć?
- Mapa stanu obecnego
- Jak narysować mapę stanu obecnego?
- Jakie dane będą nam potrzebne?
- Kto nam może pomóc?
- Kto uczestniczy w analizowanym procesie i jakie działania wykonuje?
- Jakie informacje i jakie nośniki danych występują w procesie?
- Jakie są miary i parametry procesu?
- Zakłócenia w procesie
- Ile wartości jest w naszym procesie?
- Jakiego rodzaju marnotrawstwa występują w procesie?
- Skąd wiemy, że mamy problem?
- Czy warto szukać przyczyny źródłowej?
- Jak wybrać dobry cel?
- Mapa stanu przyszłego
- Jak będzie wyglądać nasz nowy proces?
- Jak to zrobić? To proste: wyeliminuj / połącz / przeorganizuj / uprość
- Którą drogę wybrać?
- Plan działania
- Co mamy zrobić?
- Kto ma to zrobić?
- Jak mamy to zrobić?
- Skąd będziemy wiedzieli, że praca została wykonana?
- Realizacja
- Jak monitorować postępy prac w zespole?
- Jak reagować na problemy, gdy nie zawsze można „iść i zobaczyć”?
- Co jeszcze można zrobić?
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Moduł 1 Lean Serwis w praktyce, czyli jak skutecznie doskonalić procesy usługowe - dzień 1 | Prowadzący Dariusz Suchłabowicz | Data realizacji zajęć 24-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Moduł 1 Lean Serwis w praktyce, czyli jak skutecznie doskonalić procesy usługowe - dzień 2 | Prowadzący Dariusz Suchłabowicz | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Moduł 2 Daily Management w usługach, czyli jak angażować zespół do rozwiązywania problemów - dzień 1 | Prowadzący Piotr Bielawski | Data realizacji zajęć 21-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Moduł 2 Daily Management w usługach, czyli jak angażować zespół do rozwiązywania problemów - dzień 2 | Prowadzący Piotr Bielawski | Data realizacji zajęć 22-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Moduł 3 Metoda Makigami, czyli jak efektywnie mapować procesy usługowe - dzień 1 | Prowadzący Dariusz Suchłabowicz | Data realizacji zajęć 12-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Moduł 3 Metoda Makigami, czyli jak efektywnie mapować procesy usługowe - dzień 2 | Prowadzący Dariusz Suchłabowicz | Data realizacji zajęć 13-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 642,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto158,14 PLN
- Koszt osobogodziny netto128,57 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Dariusz Suchłabowicz
- project manager, lider oraz konsultant wdrożeń w projektach związanych z doskonaleniemi procesów sprzedażowych, usługowych, administracyjnych, standardów i jakości obsługi klientów, rozwoju strategii oraz budowy kultury ciągłego doskonalenia – Menedżer Lean, Dyrektor Sprzedaży, Kierownik rozwoju i wsparcia sprzedaży oraz analiz rynkowych
- specjalizuje się w analizie i doskonaleniu procesów usługowych, budowaniu i doskonaleniu strategii min. poprzez proces słuchania i badania głosu klienta oraz budowaniu kultury ciągłego doskonalenia
- moje metody i narzędzia to min.: Value Stream Mapping, Makigami, Hoshin Kanri, Problem Solving, Kaizen, 5S, Standaryzacja Pracy, TWI, Wizualne zarządzanie wynikami, Improvement Kata
Piotr Bielawski
- w ciągu ostatnich kilkunastu lat project manager w projektach z zakresu doskonalenia efektywności procesów produkcyjnych oraz budowy kultury ciągłego doskonalenia, Szef Działu Lean, Szef Działu Planowania, Dyrektor produkcji, Dyrektor Operacyjny
- doświadczenie w firmach produkcyjnych m.in. poligraficznych i opakowaniowych, mechanicznych, budowy narzędzi oraz usługowych m. in. w edukacji
- specjalizuje się w analizie i doskonaleniu procesów produkcyjnych, Wizualnym zarządzaniu wynikami, zarządzaniu projektami, TWI, Lean Lidership, Zarządzaniu Utrzymaniem Ruchu, projektowaniu i zarządzaniu procesami, optymalizacji kosztów wytworzenia
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Prezentacja ze szkolenia (plik PDF)
- certyfikat ukończenia kursu
- materiały wypracowane podczas szkolenia
Informacje dodatkowe
Warunki uczestnictwa
Szczegóły dotyczące kursu dostępne są na stronie https://lean.info.pl/szkolenia/szkola-lidera-zespolu-uslugowego/
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi